17 gru Lekcja na podstawie tekstu „Cyganie a Żydzi – co jest kaszer, a co magerdo”
Propozycja zajęć opublikowana w czasopiśmie „Midrasz” w numerze marcowym 2009 r. Autorką warsztatu jest Monika Koszyńska, artykuł napisał Adam Bartosz.
Warsztaty mogą być realizowane na lekcji wychowawczej, wiedzy o kulturze, WOS lub ścieżce regionalnej w szkole średniej. Przewidywany czas to 90 min.
Po zajęciach uczniowie będą potrafili:
czytać ze zrozumieniem tekst popularnonaukowy
wymienić kilka zasad, którymi kierują się polscy Żydzi i Romowie
empatycznie opisać uczucia osób, które czują się wyobcowane ze środowiska, w którym żyją
wyciągać wnioski dotyczące postaw i zachowań mniejszości romskiej i żydowskiej na przestrzeni ich dziejów w Polsce
podać argumenty uzasadniające zachowania prezentowane przez mniejszość żydowską i romską
Metody i formy pracy:
- praca w parach
- pogadanka nauczająca
- drama
- dyskusja sterowana
- praca w grupach
- analiza perspektyw
Scenariusz warsztatu dostępny jest na stronie internetowej miesięcznika Midrasz